Czy wszystkie słodycze szkodzą?

Słodycze cieszą się dużą popularnością wśród wielu ludzi ze względu na swój przyjemny smak. Niestety dietetycy i lekarze ostrzegają, że spożywanie ich w nadmiarze może prowadzić do cukrzycy, otyłości oraz wielu innych poważnych problemów zdrowotnych. Okazuje się jednak, że nie wszystkie słodycze są szkodliwe, więc można sobie pozwolić na ich niewielką dawkę, pod warunkiem wybrania odpowiednich produktów.

Generalnie niskiej jakości słodycze oraz słodkie produkty spożywane w nadmiarze, mogą doprowadzić do nadwagi i otyłości. Nie należy też zapominać o innych problemach, takich jak próchnica zębów, cukrzyca typu 2, miażdżyca oraz podwyższony poziom cholesterolu. Jedzenie takich produktów z umiarem nie stanowi problemu, ale wielu ludzi ma problem z zachowaniem tego umiaru, a to wszystko za sprawą faktu, że organizm człowieka szybko przyzwyczaja się do przyjemnego, słodkiego smaku.

Puste kalorie w słodyczach

Jedzenie słodyczy zamiast pełnowartościowych posiłków sprawia, że do organizmu nie dostają się żadne potrzebne składnik odżywcze tylko same puste kalorie. Słodycze zawierają bowiem węglowodany proste, które szybko podnoszą poziom glukozy we krwi i są szybko spalane, więc nie są one w stanie zaspokoić apetytu.

Tłuszcze utwardzone w słodyczach

Na rynku dostępne są również słodycze, w których zawarte są tłuszcze utwardzone. Są to zarówno tłuszcze roślinne, jak i zwierzęce (smalec lub tran), które przeszły procesy przetwarzania i zawierają składniki, które obniżają poziom dobrego cholesterolu HDL, a podwyższają poziom złego LDL. Do grona takich słodyczy zalicza się wszelkiego rodzaju ciastka kruche, herbatniki, wafelki, cukierki czy też batony. Oprócz wspomnianego wyżej tłuszczu, zawierają one ogromne ilości cukru.

Słodycze dozwolone w umiarze

Oczywiście istnieją pewne rodzaje słodyczy, które można bezpiecznie jeść, pod warunkiem zachowania umiaru. Do tej grupy zaliczają się poniższe produkty:

  • Czekolada – jest to produkt wytwarzany z ziaren kakaowca, z których uzyskuje się masło kakaowe. Dodaje się do niego cukier i mleko. Oczywiście im większa ilość kakao w czekoladzie, tym więcej zawiera ona magnezu, wapnia, żelaza, fluoru, miedzi oraz witaminy A i E. Słodycze na bazie mlecznej czekolady zawierają mniej kakao, a czekolada biała nie posiada go wcale. Dlatego najlepiej jest sięgać po czekolady gorzkie o dużej zawartości kakao, najlepiej na poziomie 75%. Czekolada dodatkowo wspomaga uwalnianie hormonu szczęścia, czyli serotoniny oraz zawiera składniki obniżające ciśnienie krwi. Tłuszcz, który znajduje się w czekoladzie jest składnikiem roślinnym pozbawionym cholesterolu.
  • Sezamki – składają się one z ziaren sezamu, cukru i glukozy. Zawierają witaminy z grupy A, D, E, K oraz B. Dodatkowo dostarczają organizmowi składniki, takie jak magnez, cynk, fosfor, żelazo, potas oraz wapń. W ziarnach sezamu znajdują się też kwasy omega-3. Godna polecenia jest też chałwa, której składnikiem jest sezam.
  • Lody – są to bardzo popularne słodycze spożywane latem. Przygotowane w wersji tradycyjnej, zawierają mleko, więc dostarczają organizmowi białko, wapń, oraz witaminy zaliczane do grupy B. Dodatkowo nie są one bardzo kaloryczne, ale oczywiście zawierają cukier, więc należy pamiętać o zachowaniu umiaru.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *