Jak i jakie spożywać posiłki aby żyć długo i zdrowo

oso

Coraz więcej osób zaczyna bacznie przyglądać się temu, co znajduje się na ich talerzach. Pojawiają się wątpliwości czy obecny sposób odżywiania jest wystarczająco zdrowy, a to rodzi wiele pytań. Jak układać swoje codzienne menu? Jakie produkty powinny pojawić się w naszej diecie, a jakie należy bezwzględnie z niej wykluczyć? Jakie nawyki żywieniowe powinniśmy sobie wyrabiać?

Jakie są podstawowe zasady zdrowego odżywiania?

Jedzenie jest bez wątpienia źródłem przyjemności, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że ma bardzo duży wpływ na naszą kondycję fizyczną, a nawet psychiczną. Kiedy staramy się dostarczać organizmowi wszystkich składników, których potrzebuje i unikamy rzeczy niezdrowych, dużo lepiej funkcjonujemy. Ważne jest co, ale także jak jemy. Dlatego warto przyjąć kilka zasad, których będziemy przestrzegać każdego dnia.

Przede wszystkim należy wprowadzić stały rytm oraz ilość posiłków. Najlepiej, żeby było ich pięć. Oczywiście nie powinny być zbyt obfite. Nigdy nie pomijajmy śniadania. Jest potrzebne, żeby mieć energię od samego rana. Poza tym kiedy jemy kilka posiłków co parę godzin, unikamy wahań poziomu cukru we krwi. Dzięki temu długo nie czujemy zmęczenia i zapobiegamy objadaniu się pod koniec dnia.

Kolejna ważna kwestia, to różnorodność zjadanych produktów. Sięgajmy po artykuły z różnych grup żywności – warzywa i owoce, produkty zbożowe, nabiał, mięso, ryby, tłuszcze. W ten sposób będziemy dostarczać organizmowi różnorodne składniki odżywcze. Pamiętajmy o tym, żeby kupować jak najmniej przetworzone rzeczy. W końcu konserwanty czy wzmacniacze smaku nie są nam do niczego potrzebne. Wykluczmy z naszej diety fast foody, słodycze, kaloryczne przekąski, napoje gazowane. Warto ograniczyć również spożywanie soli, cukru, kawy i alkoholu.

W tym dziale  Zdrowy obiad dla dzieci - czyli jaki?

Duże znaczenie ma sposób przygotowywania posiłków. Zamiast smażyć, lepiej piec lub dusić. Do sosów i dressingów nie musimy używać śmietany, wystarczy jogurt. Solenie nie jest jedynym sposobem na przyprawianie dań obiadowych. Zwróćmy uwagę na nasze przyzwyczajenia kulinarne i w razie potrzeby postarajmy się je zmienić.

Nie śpieszmy się podczas jedzenia. Przeżuwajmy wszystko dokładnie i zwracajmy uwagę na sygnały z żołądka, że otrzymana porcja jedzenia w zupełności mu wystarczy. Często bywa tak, że zanim tego rodzaju informacja dotrze do mózgu, zdążymy zjeść więcej, niż jest to potrzebne.

Jak komponować posiłki, aby były zdrowe?

Kiedy wiadomo już, jakich zasad warto się trzymać, żeby zdrowo jeść, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie co konkretnie powinno wchodzić w skład naszych posiłków.

Przede wszystkim starajmy się spożywać jak najwięcej warzyw, najlepiej do śniadania, obiadu, kolacji i jako przekąski. Mogą być gotowane, w formie surówek, zup, soków itp. Zawierają one mnóstwo witamin, minerałów, fitozwiązków oraz błonnika. Owoce są również ważne, ale w tym przypadku trzeba zachować umiar, bo występuje w nich fruktoza i mają więcej kalorii niż warzywa.

warzywa na drewnianym stole

Każdy z naszych posiłków powinien składać się z witamin, a także węglowodanów, białek i tłuszczy. Węglowodany dzielą się na proste i złożone. W większości przypadków zalecane jest wybieranie tej drugiej opcji. Tak jest na przykład jeśli chodzi o pieczywo, ryż czy makaron. W końcu lepiej jeść chleb pełnoziarnisty niż jasny, czy ryż brązowy zamiast białego. Pamiętajmy też o kaszy, roślinach strączkowych, owsiance czy otrębach. Jednak węglowodany proste to również owoce czy miód, które przecież są ważnym elementem zdrowej diety.

W tym dziale  Jakie przekąski podawać do alkoholu

Jeśli chodzi o białka, czyli wędliny, mięso, ryby, sery – nie powinny być zbyt tłuste. Kiedy kupujemy szynkę, kiełbasę czy ser, zwracajmy uwagę na ich skład. Co 2-3 dni jedzmy jajko.

Okazuje się, że tłuszcze też są potrzebne, do tego żeby być w dobrej formie i długo żyć. Pozwalają na lepsze przyswajanie witamin, które właśnie w nich się rozpuszczają, czyli A, D, E i K. Należy wybierać tłuszcze nienasycone, które znajdziemy w rybach, oliwie z oliwek, awokado czy orzechach.

Woda również transportuje substancje odżywcze i jest niezbędna w wielu procesach, które odbywają się w naszym organizmie. Poza tym oczyszcza go z toksyn. Dlatego dbajmy o jego właściwe nawodnienie, pijąc nawet 2-3 litry wody dziennie.