Szkolenia – teoria czy praktyka?

Jedni na dźwięk tego słowa drżą z niecierpliwego oczekiwania inni już ziewają z nudy – szkolenia. Często budzą sprzeczne uczucia, ponieważ dla niektórych są przykrą koniecznością, bywają nudne – bo źle dobrane, lub zbyt angażujące dla zapracowanych. Jednak idealnie skrojone szkolenia są znakomitym narzędziem, dzięki którym ulepszysz swoje umiejętności.

Dobry program

Dobry program to podstawa. Ale jaki jest dobry? Taki, który jest odbiciem zapotrzebowania praktyki zawodowej. Jeśli program szkolenia zaczyna się od „historia…(tu wstaw dziedzinę, którą się zajmujesz)”, to raczej szkoda czasu. Rzetelnie przygotowany program  zajęć szkoleniowych ma pokazywać, ze prowadzący i organizatorzy zgłębili problemy danej branży, wiedzą co w trawie piszczy i znaleźli odpowiedzi i rozwiązania na bolączki danego zawodu.

Program nie może być o wszystkim i dotykać absolutnie wszystkich problemów – to zadanie dla studiów podyplomowych. Szkolenie natomiast musi być precyzyjne, rozwiązywać na raz nie więcej niż maksymalnie trzy problemy, a nawet tylko jeden – byle rzetelnie i dogłębnie.

Prowadzący

Dobrze, jeśli jest to praktyk życia zawodowego, a nie tylko i wyłącznie wykładowca akademicki. Nie może to być jednak  każdy praktyk, bo wiedzę trzeba umieć też przekazać. Idealnie jest, jeśli jest to osoba z doświadczeniem wykładowym i warsztatowym, a jednocześnie pracująca w danym zawodzie – ma wówczas za sobą i teorię i praktykę. Dobrym rozwiązaniem są też pary prowadzących, splatający swoje części zajęć lub nawet (trudna sztuka) prowadzący zajęcia razem. Każdy wówczas daje swoją energię i swoje spojrzenie na temat, co zwiększa spektrum poruszanego tematu i może stać się niemałą inspiracją, a także pozwoli określić swoje własne podejście do tematu i postawę.

W tym dziale  Wypalenie zawodowe – jak sobie poradzić?

Warsztaty

W każdym szkoleniu absolutnie konieczna jest część warsztatowa. Nigdy nie można poprzestać na samym wykładzie. Wykład powinien się znaleźć, ale w bardzo krótkiej, esencjonalnej formie, która ma tylko zakreślić pole omawianego tematu i ujednolicić postrzeganie omawianych pojęć. Dobrym rozwiązaniem jest forma konwersatorium, gdy to prowadzący  łączy wykład z głosami z sali, objaśnia zagadnienia i problemy bazując na realnych problemach o działaniach podejmowanych w ich obszarze przez samych uczestników szkolenia. Następnie warto przejść do części warsztatowej, podczas której uczestnicy mogą wypróbować wdrożenie omówionych i wypracowanych wspólnie podczas wcześniejszych zajęć rozwiązań problemów.

W trak przygotowanym szkoleniu teoria splata się z praktyką. Uczestnicy mogą poznać, zrozumieć i wypróbować nowe umiejętności – a wszystko podczas jednego czy dwóch dni zajęć. Jeśli prowadzący będzie potrafił spiąć to w spójną całość i zarazić uczestników swoją charyzmą – mamy szkolenie idealne.